Informatie pyramide

Een informatiepiramide bestaat uit 3 niveaus, namelijk: strategisch, tactisch en operationeel.

In de onderstaande tekst geven wij een korte toelichting per niveau.

 

Strategisch

Het strategische niveau van een onderneming houdt zich bezig met de strategie. Er wordt onder andere besproken welke doelen de onderneming heeft en welk beleid zij gaan voeren. Het strategisch management staat boven tactisch en operationeel niveau, strategisch niveau stelt dus de richtlijnen welke de andere niveaus moeten uitvoeren. Strategische processen zijn altijd op lange termijn.

 

Tactisch

Het tactische niveau van een onderneming zorgt dat het operationele management van de onderneming kan werken. Het tactische niveau krijgt instructies van het strategische management, deze informatie wordt doorgespeeld aan het operationele niveau. Zelf heeft het tactische niveau ook doelstellingen welke ze doorspelen. De tactische processen zijn vaak op middellange termijn.

Operationeel

Het operationele niveau van een onderneming is het begin niveau. Strategisch en tactisch staan boven dit niveau, en operationeel heeft zich dus te houden aan de doelstellingen van deze niveaus. Operationele beslissingen zijn altijd op korte termijn.

Informatie piramide van De Twee Linkerhanden

In het figuur links van deze tekst is de informatiepiramide van klussenbedrijf De Twee Linkerhanden weergeven.

 

Op strategisch niveau willen wij bereiken: onze dienst moet aan de wensen van de klant voldoen.

 

Op tactisch niveau willen wij bereiken: er voor zorgen dat onze dienst aan de wensen van de klant kan voldoen

 

Op operationeel niveau willen wij bereiken:

- Reactie naar de klant binnen 24uur. Onze klantenservice zit klaar om de klanten met een positieve instelling te helpen.

- Duidelijkheid over onze dienst. De klant wordt op de hoogte gehouden wanneer de klus af is, en of er zich complicaties voordoen.

- Problemen voorleggen aan het bestuur. Onze medewerkers dienen wanneer er zich problemen voor doen dit door te geven aan het bestuur. Wanneer dit gebeurt worden problemen sneller en efficiënter verholpen.

- Vragen om feedback. Er wordt gevraagd naar de mening van de klant om onze diensten in de toekomst nóg beter te maken.